2012 belooft een lastig jaar te worden voor chemiereus Akzo Nobel. Akzo Nobel
is erg afhankelijk van de bouw, vooral de ‘deco’-divisie, die decoratieve
verf verkoopt, heeft het moeilijk. Geen wonder dus, dat het bedrijf hier
bezig is met een kostenbesparingsprogramma dat zijn vruchten moet gaan
afwerpen. Volumes staan onder druk en Akzo heeft ook nog eens last van sterk
schommelende grondstofprijzen.
Toch zijn er ook lichtpuntjes. De afgelopen tijd heeft Akzo de prijzen van
zijn producten verhoogd om de gestegen kosten door te berekenen. Dit zal
waarschijnlijk donderdag zichtbaar zijn in de omzet die, ondanks dat het
volume niet toeneemt, wel kan stijgen.
Olieprijs en titaniumdioxide
Akzo Nobel is erg gevoelig voor veranderingen in grondstofprijzen zoals de
olieprijs. Dat de kosten voor een vatje zwart goud vanaf dit voorjaar sterk
zijn gedaald is dus een voordeel voor Akzo.
Nog belangrijker is misschien wel de ontwikkeling van de prijs van
titaniumdioxide, dat wordt gebruikt als pigment. De prijs van het goedje is
de afgelopen jaren namelijk met tientallen procenten gestegen en is met
bijna 10 procent van de variabele kosten een belangrijke kostenpost. Het
lijkt er bovendien niet op dat de prijs van deze grondstof binnen afzienbare
tijd gaat dalen.
Waar is nog groei te behalen?
Voor de omzet is Akzo Nobel nog steeds erg afhankelijk van Europa en de
Verenigde Staten. Het is natuurlijk geen verrassing dat door de eurocrisis
en het matige economische herstel in de VS, de vraag naar de verven van Akzo
Nobel in deze markten niet overhoudt.
Akzo moet het dus hebben van opkomende markten zoals China en Brazilië als het
om groei gaat. Toch dragen Azië en Latijns-Amerika nog relatief weinig bij
aan de winst van het chemieconcern. In 2011 haalde Akzo slechts 10 procent
van de opbrengsten uit Latijns-Amerika en 22 procent uit Zuidoost-Azië (zie deze
presentatie van CFO Keith Nichols op 18 juni).
WK voetbal in Brazilië
De kunst zal dus worden om hier verder te groeien. Reken hierbij alleen niet
op zeer spectaculaire resultaten. In deze landen stagneert de economische
groei. Toch liggen er mogelijkheden in beide landen.
In Brazilië zijn er tal van interessante projecten aan de gang vanwege de
voorbereidingen op het WK voetbal en de Olympische Spelen die eraan zitten
te komen. Vliegvelden en stadions moeten uit de grond worden gestampt en dat
kan handel voor Akzo Nobel opleveren. In mei van dit jaar tekende Akzo nog
een overeenkomst om verschillende stadions in Brazilië van een likje verf te
voorzien. Hoeveel de deal schuift, maakte het bedrijf niet bekend.
Chinese economie
Ook in China verwacht analist Tom Muller van Theodoor Gilissen dat er nog
ruimte is voor Akzo Nobel om te groeien. “De penetratiegraad is daar al
hoog,” aldus de analist. Als belangrijke speler in het land, kan het dus
vrij makkelijk profiteren van toenemende vraag. Wat de Chinezen zullen doen
om hun eigen economie te stimuleren, zal dus erg belangrijk zijn voor de
nieuwbakken bestuursvoorzitter Ton Büchner.
In oktober zal de nieuwe topman zijn visie voor het bedrijf ontvouwen. Hij
liet eerder al weten dat hij in ieder geval niet van plan is om Akzo op te
splitsen. Het ligt voor de hand dat hij net als zijn voorganger vooral wil
groeien in opkomende landen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl